Pravidlo 5: Násobnost, díl 2.

V předchozím díle jsem načal povídání o násobnosti, nyní jej dokončím. Poměrně zásadní pravidlo nazvané value_specification_constant nám říká, že nelze hranice násobnosti měnit např. za běhu aplikace, ale je to neměnná hodnota.

Ukažme si to na příkladu: řekněme, že budeme chtít pořádat soutěže družstev ve štafetě. Každá soutěž bude mít určen minimální a maximální počet družstev, které se jí mohou účastnit. Jak takovou násobnost zapsat? Určitě ne tak, jak je vidět na následujícím obrázku:

Správná úvaha je ta obecnější. Tedy že když chci soutěžit, potřebuji alespoň dvě družstva. A maximální hodnota může být libovolná. Omezená pak bude hodnotou v atributu Maximum družstev třídy Soutěž.

Konečně poslední definované pravidlo nazvané value_specification_no_side_effects zakazuje, aby vyhodnocování horní a dolní hranice mělo vedlejší efekt, tedy aby provádělo nějaké změny v modelu.

Co na to Sparx EA?

Jak již bylo řečeno v předchozím díle, nic. Jak vidíte výše, lze cokoliv.

Douška

Celý seriál 30 pravidel UML byl revidován, upraven a knižně vydán. Pokud jej chcete mít k dispozici v papírové podobě, navštivte stránky nakladatelství Elebedial.

About Slávek Rydval 134 Článků
Slávek Rydval začínal jako programátor, ale postupem času se dostal k návrhu softwaru, posléze k integrační architektuře a v současní době pracuje jednak jako architekt řešení a jednak jako školitel UML (základů i příprav k certifikační zkoušce OCUP 2) a nástroje Sparx Enterprise Architect. S UML přišel do styku již na univerzitě, ale opravdu intenzivně se mu věnuje posledních deset let. Na programování však nezanevřel a občas pár řádek kódu napíše.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*