Pravidlo 24: hrana aktivity

Pravidlo, o kterém bude právě řeč, bych doporučil si více než jen zapamatovat. Moc lidí ho nezná a vznikají kvůli tomu diagramy, které s UML nemají skoro nic společného (ač autoři tvrdí opak).

Hrana aktivity (ať už objektová nebo řídící) vždy vede z jednoho zdroje k jednomu cíli. Pravidlo nazvané source_and_target říká, že pokud je tato hrana přímo vlastněná aktivitou (a že tomu tak v drtivé většině případů je), pak zdroj i cíl musí být přímo či nepřímo obsaženy v takové aktivitě. V praxi to tedy znamená, že nelze mít hranu aktivity, která má zdroj v jedné aktivitě a cíl v jiné (viz také článek nazvaný Aktivita nebo akce).

Co na to Sparx EA?

Opět, znovu a znovu. Sparx EA toto pravidlo ignoruje a dovoluje uživatelům dělat špatné diagramy.

Douška

Celý seriál 30 pravidel UML byl revidován, upraven a knižně vydán. Pokud jej chcete mít k dispozici v papírové podobě, navštivte stránky nakladatelství Elebedial.

About Slávek Rydval 134 Článků
Slávek Rydval začínal jako programátor, ale postupem času se dostal k návrhu softwaru, posléze k integrační architektuře a v současní době pracuje jednak jako architekt řešení a jednak jako školitel UML (základů i příprav k certifikační zkoušce OCUP 2) a nástroje Sparx Enterprise Architect. S UML přišel do styku již na univerzitě, ale opravdu intenzivně se mu věnuje posledních deset let. Na programování však nezanevřel a občas pár řádek kódu napíše.

2 Comments

  1. Pochopil jsem správně, že nesmíme uvnitř Aktivity nakreslit jinou Aktivitu?

    • Zjednodušeně řečeno ne. Konkrétněji: aktivita je mj. v metamodelu odvozená od třídy a třída má mj. tzv. nested classifiers. Ty se mohou zakreslovat ve speciální oblasti (compartmentu), ale plati to v případě, že pro zobrazení aktivity použijeme „klasifikátorovou“ notaci. V běžně zakreslované aktivitě to však neděláme. A i kdybychom to udělali, tak ji nesmíme spojit s řídící či objektovou hranou.

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*