Revize je mocná technika používaná business analytiky především k tomu, aby se zadavateli prošli zaznamenané požadavky a odsouhlasili si jejich znění. To je činnost velmi nudná. Není tvůrčí. Pokud tytéž požadavky revidujete potřetí, počtvrté, popáté, tak zákonitě slabší jedinci usínají, silnější dávají najevo nezájem a leští displeje telefonů či na noteboocích vyřizují korespondenci.
Sám jsem takových revizí zažil dost, abych věděl, že svolat patnáct lidi do malé, vydýchané místnosti a tam je držet dvě a půl hodiny, je produktivní asi tak jako včela v lednu ve čtyři odpoledne. Jestliže business analytik chce, aby lidi při revizi aktivně spolupracovali, musí zapojit své vlastní kreativní myšlení a tyto schůzky dostatečně „okořenit“.
Proč by např. těsně po začátku, než se všichni naladí na stejnou vlnu, nemohl dorazit tác s čerstvým ovocem (pozor, ne chlebíčky, podporují spánek)? Proč musí všichni sedět? Proč schůzku o den dva neposunout, když není dostatečně velká místnost s výhledem z okna ven?
Vymyslet něco rozumného bývá těžké. Nesmíte sice účastníky nudit, ale také není dobré je rozptylovat. Na každého zabírá něco jiného. Mně se osvědčila větraná místnost s denním světlem, možností pohybu, ale i neformálního usazení. Zakažte lidem elektroniku. Dejte jim tác s ovocem a zeleninou, slibte jim pivo po práci. Rozdávejte žvýkačky. Při revizi aktivně podporujte ostatní. Pohybujte se po místnosti (např. od plátna, na které se promítá, k flipchartu či k oknu a zpět). Dejte lidem do ruky (tiché) antistresové pomůcky. Nechte na stole barevné papíry a obyčejné tužky. Dělejte pravidelné přestávky (po 30, max. 40 minutách).
A proč tomu věnovat tolik péče? Odhalit chybu v zadání v těchto chvílích je totiž mnohem levnější než kdykoliv později. Zkušenostmi ostřílení business analytici tohle moc dobře vědí. A vy ostatní vlastně již také.
Toto a mnohé další se můžete dozvědět na mých školeních business analýzy.
Buďte první kdo přidá komentář