Ve středu jsem si prošel všech 247 otázek, co byly připraveny pro beta verzi zkoušky OCUP 2 Intermediate. Vyhodnocení má být na přelomu září a října, uvidíme, jak to dopadne. Snad dobře, mám z toho ovšem horší pocit, než z bety OCUP 2 Foundation.
Protože vím ještě o několika lidech, kteří se na betu teprve chystají (poslední zkoušky jsou kolem poloviny července), uvádím několik postřehů, co si ze zkoušky pamatuji. Nejprve obecné věci:
- Čtěte každé zadání pozorně. Ačkoliv na první pohled vypadá stejně jako to předchozí, často se liší v detailu.
- Pokud je zadání otázky dlouhé či diagram velký, přečtěte si nejprve text. Zjistíte, že pak nemusíte diagram studovat celý, ale veskrze pouze dva, tři elementy, až snad na jednu výjimku.
- Pokud se připravujete podle (zadání), děláte dobře. A až na pár drobností se vás optají na vše. Buďto přímo, nebo nepřímo.
- Pozor na to, kam klikáte. Ačkoliv máte pocit, že klikáte na prázdnou oblast, může to změnit již vybranou odpověď, aniž byste si toho všimli.
- Pokud neznáte odpověď nebo je zadání dlouhé, kašlete na to, označte si to vlaječkou a pokračujte dál. K otázce se vrátíte pohodlně na konci.
A nyní k UML:
- Musíte vědět, co to je jmenný prostor (namespace). Př.: Kolik vidíte na diagramu jmenných prostorů?
- Na diagramech je použita notace typu „circle-plus“. Musíte vědět, co znamená.
- Dobře si natrénujte, co znamenají atributy násobnosti isOrdered a isUnique. Dobré je znát bag a výchozí hodnoty. Příklad: Máte klasických 52 hracích karet (2..10, J, Q, K, A, každou takovou ve dvou barvách a každou barvu ve dvou znacích – srdce, kára, piky, kříže). Hráč dostane náhodně do ruky sedm karet. Jaké hodnoty nabudou atributy isOrdered a isUnique?
- Usage a Abstraction – naučte se význam a jednotlivé stereotypy. Rozhodně se ptali na create, instantiate (ano, je zbytečné mít dva stereotypy víceméně pro totéž).
- ElementImport – kromě významu musíte znát i alias a viditelnost (access versus import). Příklad: Co je třeba udělat, abyste v třídě Circle mohli používat typ P2::Real, ale nazývat ho double?
- Instance – Příklad: Až kolik různých instancí třídy Z může být přímo či nepřímo dostupných instanci třídy X2?
- Packages: Mohou mít dva balíky na stejné úrovni stejné URI?
- Dobře nastudujte syntaxi času a intervalu. Budete ji potřebovat u sekvenčních diagramů.
- Informační toky – vše. Drobný úvod do informačních toků najdete v mém článku. Příklad: dostanete diagram a máte jej zjednodušit nebo spočíst informační toky.
- Měli byste znát pojem compartment.
- Signály a receptory: test znalosti notace a názvu compartmentu, kam se receptory vkládají.
- Odvozené atributy (derived) – zápis plus to, zda musí či nemusí být readOnly a dále, zda musí mít zapsáno, jak je odvozeno.
- BNF notace – testují znalost – uvedou příklad a máte určit, který zápis tomu neodpovídá.
- OCL – měli byste pasivně znát.
- K čemu jsou dobré pre- a post-conditions? Kdo je vyhodnocuje a kdy? Co když jsou porušeny?
- Vlastnost jako memberEnd. Pozor na to, co znamená šipka a co malá černá tečka na konci asociace.
- Generalizační množiny – velmi dobře si zapamatujte klíčová slova a výchozí hodnoty atributů isDisjoint a isCovered. Samozřejmě včetně použití, na obojí je tam několik otázek.
- Diagramy vnitřních struktur (port je property, tedy nemůže implementovat rozhraní, leč ho poskytuje, co je part a co je property, jak vznikají instance), atribut isService a další.
- Diagramy nasazení: znalost a to včetně notací a deployment specification. Příklad: Kterým směrem vedou šipky a jakého jsou typu?
- Základy chování:
- Typy událostí a jejich notace (at, when, after), event pooly, rozdíly mezi stavovým diagramem a ostatními chováními.
- Diagram aktivit:
- Dobře si prosvištěte pravidla strukturovaného uzlu a expansion region a různé notace téhož.
- Pozor na to, že inout parametr má dva aktivity parametry.
- Notace výjimky lezoucí z akce.
- Vstupní a výstupní piny bez příchozích resp. odchozích hran.
- Dobře se naučte streamování, AcceptCallAction a ReplyAction, rozdíl mezi CentralBufferNode a DataStoreNode.
- Přerušitelná oblast.
- Jeden znak pro Desicion a Merge plus jeden znak pro Fork a Join.
- Pravidla pro spuštění akce. Příklad: kdy začne akce?
- Stavové diagramy – hodně dobře si zopakujte pravidla pro entry a exit chování. Dále pseudostavy entry a exit point. Měli byste vědět, že dva regiony téhož stavu běží nezávisle na sobě.
- Protokolární stavové diagramy – k čemu to je, notace přechodu. Vlastnictví s rozhraním.
- Sekvence:
- Pravidla pro fragmenty par, loop (pozor na podmínku s loopem), opt, alt, strict a to včetně toho, kolik může mít operandů.
- Interaction use.
- Brány.
- Ztracené a nalezené zprávy.
- Komunikační diagramy – oproti předpisu i znalost souběžného vykonávání.
Tolik ke zkoušce. Já byl po třech a půl hodinách vyflusaný a to jsem měl, tuším že, ještě hodinu k dobru. U dvou otázek jsem byl přesvědčený, že všechny odpovědi jsou špatně, u některých se hodně slovíčkařilo.
Pokud jste zkoušku již absolvovali, jaké z ní máte pocity vy? Co vám nesedlo nebo naopak vyhovovalo? Použijte komentáře.
Hello, I am from Poland. I have just finished my OCUP2-Intermediate Beta Exam. I agree – this was very hard exam. Mainly because of the time pressure. There is average 1 minute for a question. Sometimes it is event not ehough to read the question, look at the diagram and read all the possible answers. That’s why I’d suggest to go through all the questions quickly in the first turn and answer only those wich are small and seems easy to you. Then come back (be aware not to finish the exam by an accident!) and go again through the exam now working on the left more complex questions.
As far as I can read Czech language – I agree , the above scope is „must“. I would add: owner and subject of a use case. Also types of state diagrams. But some of the questions were at the Fundamental level. So – at least a few I resolved :P.
All the best!
Voy
You are right in all points. Especially long questions were pretty demotivating. Good knowledge of English language is a must. We’ll see how OMG evaluates the beta program and prepare the final exam.
Tak jsem si to precetl az po zkousce 🙁 Ale aspon jsem se predtim nestresoval. Kazdopadne to byl masakr ten pocet otazek a cas. Na zacatku jsem neveril, ze se vubec dostanu na konec. Az me z toho v polovine zacala bolet hlava. Nekdy to bylo fakt dost demotivujici, kdyz se ukazala otazka, jejiz podrobne precteni a studium odpovedi by samotne zabralo tak 5 minut. Nastesti, jak pises, kolikrat nebylo nutne cist vsechno a zamerit se jen na to, co se psalo v otazce. Bylo tam vzdycky vic otazek na tu samou vec, takze pokud ji clovek neznal, zrejme bude mit vsechny blbe. Nicmene pocitam, ze prave proto vyberou jednu k tematu a ve vysledku to bude (snad) jedna spatna.
Kazdopadne jsem hodne zvedavy na vysledek.