Pravidlo 7: Generalizace

Generalizace je vztah, který říká, že jeden prvek je obecný a druhý jej specializuje, tedy rozšiřuje nebo upravuje jeho schopnosti. Obecným prvkem může být prvek formuláře, specializovaným pak tlačítko, vstupní pole nebo zaškrtávací pole.

Specializace v uvedeném případě spočívá např. v tom, že každý takový prvek má vlastní metodu na své vykreslení, zatímco obecný prvek jen ví, že taková metoda existuje. Dále např. tlačítko bude mít atribut, jestli je výchozí, zatímco zaškrtávací pole bude mít informaci o tom, je-li zaškrtnuté. 

V UML platí pravidlo specialize_type, které nařizuje používat generalizaci pouze mezi kompatibilními prvky (přesněji klasifikátory). Jinými slovy generalizace mezi dvěma třídami je v pořádku, ale mezi třídou a případem užití již nikoliv.

Co na to Sparx EA?

EA vám toto pravidlo kontrolovat nebude. Následující generalizace jsou špatně, ale éáčko mi je dovolilo bez zaváhání vytvořit.

Douška

Celý seriál 30 pravidel UML byl revidován, upraven a knižně vydán. Pokud jej chcete mít k dispozici v papírové podobě, navštivte stránky nakladatelství Elebedial.

About Slávek Rydval 134 Článků
Slávek Rydval začínal jako programátor, ale postupem času se dostal k návrhu softwaru, posléze k integrační architektuře a v současní době pracuje jednak jako architekt řešení a jednak jako školitel UML (základů i příprav k certifikační zkoušce OCUP 2) a nástroje Sparx Enterprise Architect. S UML přišel do styku již na univerzitě, ale opravdu intenzivně se mu věnuje posledních deset let. Na programování však nezanevřel a občas pár řádek kódu napíše.

Buďte první kdo přidá komentář

Napište komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*